FILM REVIEW: Bridget Jones’s Baby. Is deze film ook geschikt voor mannen?

Naar de film gaan, iets wat ik niet zo vaak meer doe omdat ik het nogal duur vind en vaak vallen producties erg tegen in mijn ogen. Dan denk ik “had ik ze maar gewoon thuis gekeken”. Toch heeft de bioscoop iets magisch. In oktober staat de film Prooi op het programma met @DPMmusic. Maar soms ga je ook wel eens naar iets wat totaal niet mannelijk is. Althans dat is de gedachte.

De derde Bridget Jones film draait sinds september in de bioscopen. Mijn beste vriendin had al veel mensen gevraagd om mee te gaan, maar niemand wilde. Toen ze dat tegen mij zei was ik zo aardig om direct te zeggen: “oh ik wil wel mee”. We begonnen direct grapjes te maken omdat het echt een vrouwen film is; “er zijn alleen mannen die mee moeten van hun vrouw” en verdere voor de hand liggende opmerkingen die ik jullie bespaar.

De kassière keek niet eens vreemd dat we naar deze film gingen. Eenmaal in de zaal was ik de enige man. En het was al wel aardig druk om eerlijk te zijn. Je begrijpt dat mijn hetero mannen hart dit direct al een succes vond: “als enige man tussen zoveel vrouwen”. Het was direct al 1-0 voor de Bridget Jones film! Uiteindelijk stond de teller op 5 mannen (inclusief ik, zei de gek), waarvan 3 op leeftijd en 1 moetertje .. maar zijn vriendin beloonde hem wel telkens met een lading aan kusjes.

— vanaf nu volgen er spoilers —

Laat ik eerlijk zijn, de film begint zoals je kunt verwachten. Een zielig hoopje mens viert haar verjaardag .. in d’r eentje. Wel direct met een flinke dosis humor! Ook de begrafenis van één van haar vorige vlammen verandert in een komisch gebeuren. Samen met een vriendin (tevens collega) gaat Bridget naar een festival, waar ze (natuurlijk) plat op d’r bek in de modder valt en gered wordt door een knappe vent. Heel voorspelbaar is het dat ze uiteindelijk ook, per abuis, die nacht flink tekeer gaat met hem. Totaal niet voorspelbaar is de rol van Ed Sheeran, die, volgens de aftiteling, zichzelf speelt. Nu heb ik wel eens minder sympathieke verhalen over Ed gehoord .. maar zijn acteerkunsten zijn toch best goed en grappig.

Bridget  ontmoet tijdens een doop dienst de andere ex, Mark. En je raadt het al .. ook daar gaat ze flink mee liggen rollebollen. Uiteindelijk blijkt ze zwanger te zijn. Die zag je niet aankomen met de titel “Bridget Jones’s Baby” he? En ze weet niet wie de vader is. Ook wonderbaarlijk. En daar gaat de hele film eigenlijk verder over. Vanzelfsprekend gaat er van alles fout met Bridget in de hele film, maar dat is natuurlijk ook waar het om draait. De seksistische woordgrapjes zijn hilarisch goed. Ook de manier waarop ze dingen probeert op te lossen zijn fijn verfilmd.

Natuurlijk zaten er ook flink wat foutjes en/of minder goede stukken in de film. Binnen 10 minuten had ik al een paar spelfouten ontdekt in de ondertiteling! FOEI! Daarnaast was het iets te goed te zien hoe sommige stukken met een “green screen” waren opgenomen in een studio. Als filmliefhebber vond ik dat natuurlijk zwaar teleurstellend. Ook moet ik toegeven dat ik de zeer voorspelbare stukken liever anders had gezien. Maar deze negatieve stukken wegen niet op tegen al de vrolijkheid.

De conclusie:
Ben je een man met een goed gevoel voor humor en hou je van veel vrouwen in de bioscoop? Ga vooral! Er zijn maar een paar momenten dat je denkt “oh my god!”. Wil jouw vriendin/vrouw dat je mee gaat? Zeg vooral JA!

De trailer:

bridget-jones-bridget-jones-3-bridget-jones

4 gedachtes over “FILM REVIEW: Bridget Jones’s Baby. Is deze film ook geschikt voor mannen?