SERIE REVIEW: Springvloed (Spring Tide / Springfloden)

Scandinavische series zijn voor mij de kers op de taart, de slagroom op het toetje, de veel te grote zak chips op zaterdagavond … je begrijpt wat ik bedoel! Vele uren heb ik al gekeken naar The Bridge, Borgen, Jordskott, The Sandhamn Murders, Dicte, The Killing, 1790, The Team en ga zo nog maar even door. Lumière brengt mij elk jaar weer vele dagen aan verslaving. Eerder dit jaar was het “Follow The Money” maar nu heb ik in 3 dagen tijd de nieuwe serie Springvloed er doorheen gejast.

Seizoen 1 van de serie Springvloed volgt het verhaal van Olivia Rönning (gespeeld door Julia Ragnarsson) en Tom Stilton (Kjell Bergqvist), zoals beschreven in het gelijknamige boek geschreven door Cilla en Rolf Börjlind. Scriptgirl heeft hier een recensie over geschreven en is terug te vinden via haar website: www.scriptgirl.nl/2015/06/wat-een-fijne-ontdekking-springvloed-cilla-rolf-borjlind

Zoals bij de meeste Scandinavische series telt het seizoen 10 afleveringen. Gelukkig maar! Eenmaal begonnen heb ik in 1 dag 5 afleveringen gekeken. Binnen 3 dagen had ik het hele seizoen uit. Waarom kon ik dan niet stoppen met kijken?

De serie begint op de politie academie waar de leerlingen een cold case krijgen om te bestuderen: 25 jaar geleden is een zwangere vrouw op bizarre wijze vermoord. Tot op heden zijn zowel de identiteit van het slachtoffer als de dader onbekend.

Olivia Rönning is één van de leerlingen op de politie academie en komt er achter dat haar vader (Arne Rönning) aan de betreffende zaak gewerkt heeft en bijt zich er in vast. Op één of andere manier deed dit gedeelte van de serie mij sterk aan Quantico denken waar Alex Parrish (Priyanka Chopra) o.a. probeert uit te vinden waar haar vader aan werkte. Verder gaat elke vergelijking met Quantico scheef.

Ook maken we kennis met Tom Stilton. Hij is een zwerver en blijkt 25 jaar geleden samen met Arne Rönning aan de betreffende zaak gewerkt te hebben. Tom wil niks meer te maken hebben met zijn verleden als agent, maar toch wordt hij door Olivia verleid om zijn oude beroep weer op te pakken. Door de mishandelingen van een aantal daklozen en zelfs een moord op een dierbare vriendin, pakt Tom de draad weer op.

Diverse verhaallijnen komen samen naarmate de serie vordert. Toch blijft het tot de laatste aflevering gissen wie de dader van de bizarre moord is. Ook het motief was voor mij zeer verrassend en had ik niet verwacht. Vaak is de dader in Scandinavische series al bekend in de één na laatste aflevering, door dit tot aan de laatste aflevering te bewaren blijf je kijken!

Naast het verhaal vond ik het heel bijzonder dat de zwervers “een gezicht kregen”. Men brengt in beeld waarom iemand een zwerver is geworden en waar hij of zij mee te maken heeft in het dagelijkse leven. De agressie richting de zwervers vond ik persoonlijk erg aangrijpend.

Hou je van een goed verhaal? Ben je gek op series kijken? Ga dan vooral Springvloed kijken!!!

Bekijk hier de trailer: https://youtu.be/RlA6lZCQrGs

julia22-jpg